La màgia del marketing digital no existeix

La màgia del marketing digital no existeix

Estem en un moment en el que es considera que el marketing digital té un potencial tan gran per a assolir els objectius de qualsevol negoci, que podem arribar a pensar que tot plegat és qüesitó de màgia. Però res més lluny de la realitat.

És per això que els que em dedico a acompanyar a microempresaris i emprenedors a introduir els seus negocis en el marketing digital tinc clar que hi ha determinades expectatives que només podria assolir el geni de la làmpada màgica. 

Així doncs, si tens una microempresa t’interessarà saber les 3 coses que el marketing digital NO pot fer per art de màgia:

1- El marketing digital no aporta clients de manera ràpida.

Tenir una web o obrir un perfil en qualsevol de les xarxes socials i anar-hi penjant continguts no fa aparèixer els clients d’un dia per l’altre. Quan ens iniciem en el marketing digital, una de les premises de les que cal partir és que es tracta d’una inversió a mig-llarg termini, raó per la qual és fonamental planificar abans d’actuar i ser constant

Potser podem fer accions a curt termini que ens ajudin a aconseguir un important augment de seguidors dels nostres perfils o més visites a la nostra web. Ara bé, això no vol dir que aquests es converteixin en clients nostres amb la mateixa rapidesa que han pitjat el boto de “M’agrada” o “Follow”. Cal seguir treballant per a aconseguir que aquests seguidors confiïn en nosaltres i esdevinguin clients reals.

2- Es pot fer marketing digital a a cost 0.

Aquesta idea de gratuïtat associada sobretot a les xarxes socials és una de les més habituals i que es tradueix en dues coses: 

No invertir en una gestió professional de les xarxes socials. 

Aquesta inclinació per estalviar en la gestió de les xarxes socials es basa en dues percepcions, que al nostre parer, són equivocades:

QUALSEVOL POT FER DE COMMUNITY MANAGER.

L’ús privat de les xarxes socials ens ha portat a creure que gestionar un perfil personal i el perfil  del propi negoci és, si fa o no fa, el mateix. Aquesta percepció és la que provoca que ens trobem amb negocis que, per exemple, utilitzen un perfil de Facebook en coptes d’una pàgina, o que es limiten a publicar únicament informació dels seus productes, entre altres pràctiques no desitjables en xarxes socials. En definitiva, que estiguin dedicant un temps i uns esforços que no acostumen a tenir cap retorn en forma de vendes o més coneixedors del negoci.

LES XARXES SOCIALS NO REPORTEN UN BENEFICI REAL AL NEGOCI.

O el que és el mateix, incredulitat respecte el Social Media Marketing i els beneficis tangibles i intangibles que pot aportar al comerç local o microempresa. Aquesta incredulitat es tradueix en una presència estètica a les xarxes socials (perquè està de moda) que esdevé en un ús irregular i discontinüu que acaba amb l’abandonament dels perfils tant per part dels seguidors com del propietari del negoci el qual confirma que les xarxes socials no són útils per a ell.

En definitiva, és un desig màgic voler que el marketing digital ens reporti beneficis sense invertir en una gestió de les xarxes socials professionalitzada, o sense invertir en formació per a autogestionar els propis perfils amb uns coneixements mínims.

No invertir en campanyes de pagament

Aquesta és la segona qüestió en la que es tradueix el desig màgic de fer un marketing digital a cost 0.

És cert, que fer campanyes i promocions de pagament no és imprescindible, però cada vegada serà més necessari si volem arribar als nostres clients potencials.

Lamentablement per a les empreses, xarxes socials com Facebook, aprofiten el seu potencial com a aparador que veuen milions de persones per a implementar fórmules i algoritmes que obliguin a les empreses a pagar per a que els seus continguts siguin vistos pels propis seguidors de la marca.

És cert que això és un canvi substancial en relació als inicis de les xarxes socials i que no beneficia a les petites empreses que tenen poca capacitat d’inversió. Ara bé, cal pensar que amb un anunci o campanya a les xarxes socials:

  • Podem arribar el nostre negoci a molta més gent que amb el tradicional fulletó o pissarra d’ofertes situada al local.
  • Ho podem fer amb un pressupost més assequible que un anunci a la tele o a la radio
  • Tenim la possibilitat de poder serguir minut a minut el resultat de la campanya i controlar-ne la inversió en funció dels resultats que es van obtenint.

3. El marketing digital fa que el negoci funcioni pràcticament sol

La idea del marketing digital és aportar eines i canals de comunicació que ajudin al microempresari a que el negoci funcioni millor i que els clients estiguin contents.

Ara bé, és molt important tenir present que ni la millor estratègia de màrketing digital aconseguirà que el nostre negoci funcioni per si sol. 

Som nosaltres mateixos (emprenedors, propietari del petit comerç i microempreses) els que amb la nostra actuació i gestió diària farem funcionar el nostre petit negoci. O dit d’una altra manera, allò que dona potència, continuïtat i veracitat a les accions de marketing digital són les accions offline. 

El tracte amb el client, la proximitat, o l’atenció personalitzada que tant valoren els clients quan es parla del comerç local, és el pal de paller sobre el que es recolza el marketing digital, sense el qual, qualsevol acció online acabarà fracassant.

Conclusió

Incorporar de forma professional el marketing digital en l’estratègia empresarial és molt necessari per a les microempreses, però no hem de pretendre que el professional que ens ajudi sigui com el geni de la làmpada, al que li podem demanar desitjos impossibles. 

El professional del marketing digital només té tres paraules màgiques que sap que funcionen: anàlisi, planificació i constància.

I alerta amb aquells professionals que us prometin grans resultats en un termini molt curt de temps, potser són encantadors de serps!

Deixa un comentari